19.12.2004 г.
01:33 часа
„За общуването в литературата...
Току-що прочетох книгата на Пламен Дойнов “Литература в междувековието”. Книга, събрала в страниците си имена на автори и стихосбирки, романи, антологии; задълбочени или телеграфни рецензии, есета или просто разпилени размисли за литературата и междувековието; за липсата и случващото се; за старите плашила и за новото, което понякога се оказва предрешило се старо.
Твърде много факти, въпроси, емоции – откъде да започна?
А може би е лесно? А може би – с автографа… “За общуването в литературата”… защото може би тази фраза е ключът към разбирането на текстовете в сборника. А може би тя е нещо повече; може би тя е основанието за съществуването на тази книга.
Като прави преглед на заглавия и автори и като анализира произведенията, появили се в периода 2000-2003 г., Пламен Дойнов хвърля спасителен пояс на българската литература от последните 15 години, защото по този начин той прави опит за общуване; опит за осъществяване.
Често си задавам болезнения въпрос – какво липсва в българската литература от посттоталитарния период? Може би това е отговорът – общуване.
След 1989 година изчезна цензурата. Тогава се случи нещо странно – литературното пространство се обезвъздуши. Свободата на словото не можа да запълни зейналия вакуум. А както е добре известно, във вакуум не се разпространяват звукови вълни.Всички заговориха, но престанахме да се слушаме. Общуване не се осъществи.
Не искам в тези редове да правя анализ на анализите на автора. Искам само да споделя мислите си по повод няколко ключови фрази, които стърчат в повествованието като магарешки бодили сред сухи поляни.
Ще цитирам цитат от Инна Пелева – “Критиката създава литературата. Ако няма литература, значи няма добра критика, която да я утвърди.” По повод тази констатация могат да се кажат няколко неща. Първото е, очевидно – литературна критика няма в безвъздушното посттоталитарно литературно пространство. Второто е, че критиката умря заедно с цензурата – може би защото преди 1989 г. партийната цензура твърде често надяваше маската на литературна критика и се опитваше да оправдае съществуването си чрез нея. Но фактът, че със смъртта на цензурата умря и критиката показва, че действително литературната критика е била само маска на цензурата. Третото е, че литературната критика би могла да бъде средата, в която съществува литературата; би могла да бъде оня необходим етер, който пренася вълните на словото и ги прави чуваеми; би могла да бъде един от начините за общуване в литературата. Дали би било пресилено ако кажа, че книгата която държа в ръцете си е и една надежда, че литературна критика в България най-после ще има, следователно… ще има и литература?
Всеки, който прочете последното изречение ще осъзнае, че има нещо абсурдно – в съждението, или в ситуацията?
Безспорно, не критикът създава автора, нито критиката създава литературата, но все по-явно става, че едното без другото не може, защото критиката е връзката, която осъществява публичността и случването. Дали така би трябвало да бъде?
Ще продължа това есе за общуването в литературата с цитат на автора – “Литературната ни критика трябва да бъде по-подозрителна в диренията си на нови и стойностни автори… Какво става с книгите, които не четем? Какво става с думите на авторите, които не достигат до нас? Какво се случва с авторите на тези думи?” Горещи, задъхани въпроси, които остават “не само литература, но и екзистенциална тревога”.
Пламен Дойнов е първо творец и след това критик и може би затова тревогата му за нечутите думи е така истинска. “Нечутите думи” – това е отговорът на въпросите му. Думите заглъхват във вакуума преди да са достигнали до някого. Книгите изгниват в складовете или ги претопяват за други книги, които ще изгният в складове… И тук говорим само за книги, които са осъществени; за книги, които не са разпространени. Не става дума за ръкописи, за липса на пари и на подкрепа; за спонсори, издатели и преса… А авторите? Е, авторите – и в двата случая – просто не се случват. Трудно е да съществуваш във вакуум. За някои е невъзможно.
Но Пламен Дойнов – и като творец и като критик, прави следващата крачка. А тя води читателя на “Литература в междувековието” към преглед на алтернативни форми на общуване в литературата. Минаваме през неформални, авангардни кръгове и групи; четене на поезия и проза в аудитории и в кръчми, пеене на стихосбирки, рисуване с думи, както и по-тривиални прояви, като премиери и представяния на книги в галерии и библиотеки. Не е трудно да се забележи, че някои стари форми са изчезнали, но все се раждат нови.
Забележителни събития на общуване са празниците Аполония и Панаирите на книгата. Различни като организация, институционализиране и усещане, те си приличат по това, че събират на едно място, по едно и също време автори и публика, като по този начин създават едно сгъстено пространство на заедност.
В края на книгата е представено още едно литературно пространство – електронното пространство; Интернет. Застанал колебливо в междувековитето, което все не свършва, читателят плахо наднича иззад рамото на автора и поглежда в необозримата бездна на Световната мрежа – най-дълбокият и неизчерпаем кладенец на информация. Ще се изгубим ли в него? Ще изчезнем ли – като личности, като национална идентичност?
Или това е новото, неизчерпаемо пространство за общуване в литературата?
Пространство, което е препълнено; в което вакуум няма… и значи – ще се чуваме?
Може би тук трябва да сложа точката.
Не защото съм изчерпала темите, проблемите, личностите и идеите, залегнали в книгата – едва съм се докоснала до тях. Просто - тук е мястото, от което трябва да прескочим междувековието… И здраво да стъпим в… новия век?
Не.
Бих казала – който може, нека скочи в новото хилядолетие.”
Толкова е рано - файл за промяната - ХХХ...
Толкова е рано - файл за промяната - ХХХ...
2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
2. Арт платформа gabriell-e-lit
3. Списание "Картини с думи и багри"
4. "Миналото в мен", документална повест от Габриела Цанева, ISBN 978-954-304-369-9, издател "Литернет"
5. "Шофьори", новела от Габриела Цанева, ISBN 978-954-304-340-8, издател "Литернет"
6. Блог на Надежда Цанева
7. Блог на в-к "Литературно земеделско знаме"
8. Блог на в-к "Литературно земеделско знаме" в blogspot.com